A főutakon emelkednek a díjak a kamionok számára, így kívánják a nehéz tehergépjármű forgalmat az autópályákra terelni.
Magyarország kormánya átfogó intézkedéscsomagot fogadott el, amelynek célja a teherforgalom visszaterelése a gyorsforgalmi úthálózatra. Az intézkedések célja, hogy a vidéki települések lakói számára biztonságosabbá váljon a fő- és mellékutakon való közlekedés, és csökkenjen az otthonaikat érő környezeti és zajterhelés. A jogszabályi módosítások 2026. január 1-jétől lépnek hatályba.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) tájékoztatása szerint idén szeptember végéig 126 esetben történt tehergépjármű által okozott közúti baleset Magyarországon, ebből 15 volt halálos kimenetelű. A balesetek között jelentős arányt képviselnek a kamionok által lakott területen okozott súlyos, akár halálos kimenetelű szerencsétlenségek. Több esetben nehézgépjármű gyalogost gázolt vagy épületnek ütközött. Az autópályák és autóutak forgalombiztonsági szempontból kevésbé kockázatosak, a pályatestek irányonként fizikailag elválasztottak, elkerülik a lakott területeket, a forgalmukat pedig nem akadályozzák lassú járművek.
A most elfogadott és jövő év januárjától életbe lépő kormányzati intézkedéscsomag célja ezért az, hogy a tehergépjárműveket – ha azok nem közvetlenül egy adott térség vagy településcsoport lakóit szolgálják ki – az alacsonyabb díjszintű főutak vagy a díjmentes mellékutak felől a négysávos, gyorsforgalmi úthálózatra terelje, illetve ott tartsa. A lépésnek – a vidéken élők közlekedésbiztonságának és életminőségén javításán túl – előnye az is, hogy olyan többletbevételhez juttatja az államot, amelyet az úthálózat fejlesztésére használhat fel.
Az intézkedéscsomag részei:
– Országos súlykorlátozási program – 60 új helyszínnel. A súlykorlátozó táblák kihelyezése várhatóan 2025 decemberének végéig minden érintett útszakaszon megtörténik. A program előre haladtával az önkormányzatoktól és a lakosságtól érkező további igényeket az Építési és Közlekedési Minisztérium folyamatosan feldolgozza, az új igények teljesítése várhatóan 2026 márciusáig lezárul.
– Emelkednek a tehergépjárművekre vonatkozó útdíjak a főutakon. A tehergépjárművek által fizetendő megtett úttal arányos útdíjak a következők szerint módosulnak. A díjemelés a gyorsforgalmi utakon lép életbe (J2-J5, M2-M3 kategóriák), a főutakon pedig a tehergépjármű-kategóriákban a gyorsforgalmi utak díjszintjéhez közelítő díjszintet vezetnek be (J2-J5).
– Egységes és visszatartóbb bírságrendszer. Emelkednek a közúti szabályszegésekhez kapcsolódó bírságok: a megtett úttal arányos útdíjrendszerben a jogosulatlan úthasználathoz kapcsolódó, 0-120 perces időszakra vonatkozó közigazgatási bírságok például 30 százalékkal nőnek. A „Korlátozott forgalmú övezet”, a „Súlykorlátozás”, valamint a „Tehergépkocsival behajtani tilos” jelzőtáblák megsértése esetén a bírság összege 100 000 forintra nő, a korábbi 47 000 forintról.
A mostani kormányzati döntést országos forgalomvizsgálat előzte meg, amely külön elemezte azokat a helyzeteket, amikor a kamionok a gyorsforgalmi utak helyett az alacsonyabb díjszintű főutakat vagy a díjmentes mellékutakat választják. A vizsgálat a négysávos úthálózatról való lehajtás elsődleges okaként – az esetleges torlódások elkerülésén túl – az alacsonyabb útdíjfizetési kötelezettséget állapította meg. Az előkalkulációk szerint az útdíjemelés 5-15 százalékos forgalmi átterelődést eredményezhet a főúthálózatról a gyorsforgalmi úthálózatra. Az átterelődés ott lesz nagyobb mértékű, ahol súlykorlátozást is bevezetnek.
Csepreghy Nándor parlamenti államtitkár az intézkedéscsomag kapcsán kiemelte, hogy az elmúlt 15 évben jelentősen mértékben fejlődött a négysávos utak hálózata, ami lehetőséget teremt arra, hogy a kormányzat a teherforgalom terelésével is védje a vidéki települések lakóit. Az új szabályozásnak köszönhetően a teherforgalom az ország legnagyobb teherbírású úthálózatán marad. Az elmúlt három évben a gyorsforgalmi úthálózat folyamatos felújítás alatt állnak, így azok készek a főútról átterelődő forgalom fogadására.
2 nap 47 büntetés
Budapesten a rendőrség célzottan ellenőrizte kiemelt helyszíneken a buszsávok használatát.
2 nap 47 büntetés
Budapesten a rendőrség célzottan ellenőrizte kiemelt helyszíneken a buszsávok használatát.
M0-használók figyelmébe
Keddtől forgalomkorlátozás várható az M0-s autóúton Halásztelek és Nagytétény térségében.
M0-használók figyelmébe
Keddtől forgalomkorlátozás várható az M0-s autóúton Halásztelek és Nagytétény térségében.
Maradt még pénz a kasszában
A tél végéig kitolták a vállalati elektromos autó vásárlásra szóló támogatási program pályázati határidejét.
Maradt még pénz a kasszában
A tél végéig kitolták a vállalati elektromos autó vásárlásra szóló támogatási program pályázati határidejét.
Szegedi szigor
Büntethetők lesznek az elektromos rollerrel szabálytalankodók Szegeden.
Szegedi szigor
Büntethetők lesznek az elektromos rollerrel szabálytalankodók Szegeden.
Beolvad a NÚSZ a Magyar Közút Zrt.-be
Az útüzemeltetés mellett az útdíjszedés feladatait is a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi január elsejétől.
Beolvad a NÚSZ a Magyar Közút Zrt.-be
Az útüzemeltetés mellett az útdíjszedés feladatait is a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi január elsejétől.
Marad az év végéig a pótdíj megváltó 2025-ös éves matrica
December 1-től már csak a a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatónál (NÚSZ) lehet 2025-ös éves országos autópálya-matricát vásárolni.
Marad az év végéig a pótdíj megváltó 2025-ös éves matrica
December 1-től már csak a a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatónál (NÚSZ) lehet 2025-ös éves országos autópálya-matricát vásárolni.
Az egyhetes fokozott közúti ellenőrzés eredményei
A múlt heti ROADPOL akció során 1948 esetben találtak szabálytalanságot a megállított nehéz tehergépkocsik és buszok ellenőrzésekor a hatóságok.
Az egyhetes fokozott közúti ellenőrzés eredményei
A múlt heti ROADPOL akció során 1948 esetben találtak szabálytalanságot a megállított nehéz tehergépkocsik és buszok ellenőrzésekor a hatóságok.
Elektromos kamionoknak épül
A közúti áruszállítást kiszolgáló elektromos töltőhálózat épül 70 millió eurós uniós támogatással több EU-tagországban.
Elektromos kamionoknak épül
A közúti áruszállítást kiszolgáló elektromos töltőhálózat épül 70 millió eurós uniós támogatással több EU-tagországban.
